YogaZenses


YogaZenses geeft elke dinsdagavond Hatha yogales in Grolloo.

De les wordt gegeven in een zachte 'flow' en kenmerkt zich door helderheid, rust en structuur. De houdingen (asana's) worden zorgvuldig opgebouwd zodat je binnen je eigen mogelijkheden kunt oefenen. Hierbij speelt de ademhaling (pranayama) een belangrijke rol.
Tussen de oefeningen door wordt tijd genomen om de houding na te voelen en te luisteren naar de signalen die het lichaam aangeeft.

Wekelijks een uur besteden aan yoga betekent dat je elke week een uur puur en alleen voor jezelf hebt, een rustmoment. Dat uur vormt de basis van een continu proces van bewustwording. Zowel lichaam als geest komen meer in balans. Er komt ruimte vrij om te relativeren en anders met stress om te gaan.


Yoga zorgt voor een ontspannen en plezierige levenshouding. Doe je mee? Je bent van harte welkom!

Geef jezelf een uurtje yoga cadeau.


Wil je weten of yoga wat voor je is? Schrijf je alvast in voor een gratis proefles!

Elke dinsdag in Grolloo van 18.45-20.00 uur (groep 1) en van 20.15 uur - 21.30 uur (groep 2)

Mail naar yogazenses@gmail.com of vul het contactformulier in.



Lesinhoud


We beginnen de les met bewustwording en ontspanning in meditatie.

Je richt de aandacht naar binnen, voelt opnieuw je stemming. Je leert hoe je geleidelijk aan tot een rustige ademhaling kunt komen. Alle handelingen van de dag laat je los en je komt meer tot jezelf en in het huidige moment.

Soms is het prettig om op een kussentje in 'sukhasana' (kleermakershouding) te zitten. Zo wordt je rug minder belast en hoef je niet tegen de zwaartekracht in te bewegen. Wil je liggend de meditatie beginnen? Doe het gerust. Het lichaam veranderd van dag tot dag en van moment tot moment. Doe vooral waar jij je goed bij voelt.


Warming up en zonnegroet

Er volgen oefeningen om de spieren los te maken en op te warmen. Een vast onderdeel is het uitvoeren van de Zonnegroet (Surya Namaskar) om het lichaam voor te bereiden op de asana's (houdingen).

Asana's

Er volgt een afwisselende serie van staande, liggende en zittende houdingen.
De bewegingen worden in een rustig tempo uitgevoerd met respect en binnen de grenzen van jouw lichaam. Je leert hoe je een houding aanneemt. In elke asana blijf je een paar in- en uitademingen om vervolgens in een rustige 'flow' over te gaan naar de volgende asana.

Pranayama (ademhaling)

In elk moment wordt de houding gedragen door de adem.

Er wordt gebruik gemaakt van de Ujjayi pranayama, een speciale ademhalingstechniek. Hierbij maak je een zacht fluisterend geluid door het gebied achter in de keel licht samen te brengen. Het in- en uitademen gaat via de neus. Samen met de asana's kom je uit je hoofd en ga je verder dan je fysiek. Er komt meer ruimte vrij om je practice te beleven en te onderzoeken. Tijd glijdt weg en je keert als vanzelf in het huidige moment.

Savasana

Aan het eind van de les volgt er een ontspannende lighouding (savasana). Deze wordt begeleid door een meditatie oefening. Zo geeft het lichaam al het voorgaande een plek in het lichaamsgeheugen. Tenslotte drinken we gezamenlijk thee. Dit prikkelt de zintuigen en geeft warmte en verbinding. Nog even genieten van de stilte en de ruimte in jezelf. Na de les voel je je rustig, geinspireerd en in harmonie wat tevens een goede slaap bevordert. Je hebt weer een frisse blik op de gewone dingen en handelingen in het dagelijks leven.